Tesla Model 3 Performance review na 3 jaar

Drie jaar geleden (2020) heb ik de Tesla Model 3 Performance gekocht. In die tijd heb ik meer dan 50.000 kilometers op de teller en vele uren achter het stuur gezeten. Dus wat zijn mijn bevindingen na drie jaar? Is deze elektrische wagen die 54.000 euro wel waar? Dat heb ik voor jou uitgezocht.

Ik heb ooit de Tesla Model 3 Performance gekocht, omdat ik enorm nieuwsgierig was naar de snelheid en naar de “Full Self-Driving” van deze wagen. Spijt heb ik in ieder geval niet van deze aankoop, maar niet alles aan deze EV is positief. Zo zijn er bijvoorbeeld door software update een aantal dingen verbeterd, maar ook zijn er bepaalde functies die minder goed functioneren. Aan de buitenkant zijn mij ook een aantal dingen opgevallen, bijvoorbeeld de banden (Michelin Pilot Sport 4) slijten een stuk minder snel dan verwacht ik.

Banden van Model 3 slijten minder snel

Er zijn dus al flink wat kilometers op deze zomerbanden gezet. Namelijk zo’n 45.000 kilometer. Ik heb ze afgewisseld in de winter met winterbanden van Goodyear. Mij werd bij aanschaf van de Tesla verteld dat deze Michelins zo’n 20.000 kilometer mee zouden gaan, maar na een banden check, uitgevoerd door Tesla Service, kwamen we tot de conclusie dat hij na 40.000 kilometer nog voldoende bandenprofiel overhad (ongeveer 2,4 millimeter) om nog een zomer te rijden. Wel wordt het na deze zomer tijd voor nieuw rubber en dat is toch wel aan de prijzige kant. Als ik de zelfde zomerbanden wil hebben dan ben ik makkelijk 1000 euro kwijt.

Banden van Tesla model 3

Actieradius verlies / accu degradatie valt mee

Iets wat mij in de afgelopen paar jaren ook is opgevallen is dat mijn actie radius juist meer is geworden dan toen ik hem kocht. De werkelijke actieradius was 469 kilometer, vergelijkbaar met de Ford Mustang Mach-E, maar op het moment van schrijven is het 472 kilometer. Dit kan door meerdere dingen komen. Het is namelijk zo dat er veel updates zijn uitgevoerd waardoor de motoren efficiënter zijn gaan werken en het is zo dat ik voornamelijk op 80 en 60 wegen rij. Natuurlijk speelt ook het moment waarop ik het heb gemeten erg mee. Toen ik deze data verzameld had was het namelijk zo’n 18 graden buiten en had ik “normaal” met de auto gereden. Als het winter was geweest en ik had daarvoor een lange rit op de snelweg gehad, dan was de actieradius waarschijnlijk een stukje korter geweest. Wel is het zo dat de accu gedegradeerd is. Naar schatting is de totale capaciteit nog zo’n 95 / 90 procent van wat hij was toen ik de wagen had aangeschaft.

Opladen van een Tesla is geen probleem

Het laden van een elektrische auto is, naar mijn mening, een veel minder groot probleem als dat sommige mensen beweren. Ik heb de luxe dat ik voor mijn huis altijd de auto kan opladen met de “mobile connector”. Wel duurt het zo’n 24 tot 36 uur voordat de auto van 20 naar 80 procent geladen is, maar ik rij toch niet iedere dag mijn accu leeg. In de gevallen dat ik wel moet Snelladen dan is er altijd wel een Tesla Supercharger in de buurt waar ik dan maximaal 20 minuten sta. Ook ben ik met deze wagen een keer of vier naar Oostenrijk gereden en ook dit is nooit een probleem geweest. Een enkeltje naar Tirol is voor mij ongeveer 1000 kilometer en dit betekend dat ik 3 a 4 keer stil moet staan om te laden. Gelukkig staan ook in Duitsland en Oostenrijk om de 50 a 100 kilometer Superchargers, dus als er één vol staat, wat ik nog nooit heb meegemaakt, dan heb je nog genoeg keuze uit andere oplaadpunten. Zo’n Tesla Supercharger is ook vrijwel altijd voorzien van een toilet en restaurants. Het enige nadeel is wel dat deze chargers meestal niet direct aan de snelweg liggen maar vaak een kilometertje verder op.

Tesla Supercharger opladen

Software van Model 3 is flink verbeterd

De software is erg veranderd sinds de aankoop van de Model 3. Zo is de user interface al een keer of drie volledige ge-update en ook de Full Self-Driving (FSD) is erg veranderd. Ik rij dan ook bijna altijd met autopilot aan als ik op de snelweg zit, terwijl ik dat in 2020 nog niet echt deed. Dit komt omdat de autopilot software nu veel beter getraind is dan drie jaar geleden. Zo had ik toen nog last van “phantom braking”, maar dit gebruikt vrijwel nooit meer. Helaas is het zo dat we in Europa nog niet de alle FSD mogelijkheden hebben, zoals ze dat in de Verenigde Staten wel hebben, terwijl deze wagen dat zeker wel zou kunnen met de huidige software. Er is wel één ding waar ik mij enorm aan stoor als ik met autopilot aan op de weg rij. Sinds een jaar of twee herkent mijn wagen namelijk verkeersborden op de weg. Dit is over het algemeen een positief iets, maar hij doet het iets te goed. Als ik bijvoorbeeld op een weg rij met daarnaast een parallelweg met daar bij borden waar “60” op staat, dan herkend de Tesla die en gaat hij 60 rijden terwijl ik op een 80 weg zit. Dit is enorm frustrerend.

Er kunnen dingen beter

Verder zijn er nog een paar andere dingen die beter kunnen aan de software. Zo werkt bijvoorbeeld Spotify nog niet helemaal top. Als je bijvoorbeeld een afspeellijst met veel nummer wil beluisteren, dan kan het zijn dat je erg lang moet wachten als je het volgende nummer wil horen. Zo heb ik wel eens meegemaakt dat ik op “next” drukte, en uiteindelijk dertig seconden moest wachten voordat het volgende nummer daadwerkelijk begon. Ook “Sentry mode” is flink veranderd de afgelopen tijd. Zo is hij door wetgeving minder gevoelig afgesteld en gaan de voorlichten bij activatie van het beveiligingssysteem minder snel aan. Het opslaan van de videobeelden gaat ook niet altijd even lekker. Zo gebeurt het regelmatig dat mijn USB-stick niet herkend wordt door de software, waardoor ik hem compleet moet formatteren en soms zelfs de hele auto moet herstarten.

Tesla Service is top

Ik heb weinig service nodig gehad in de tijd dat ik deze auto heb. Ik ben drie keer bij Tesla Arnhem-Duiven geweest voor een “check” en ben twee keer langs geweest voor een probleem aan de wagen. Het eerste probleem was een defect in de audio versterker. Deze viel onder de garantie en was binnen een paar uur vervangen. Het tweede probleem was een heel stuk groter, maar was wel mijn schuld. Op een bepaald moment kreeg ik namelijk de auto niet meer aan. Alles was uitgevallen. Dit kwam door een kortsluiting die veroorzaakt werd door en automatische achterklep die ik er in heb laten zitten door een derde partij. Die derde partij had de kabel voor de stroomtoevoer in de lijst van deur rechts achter gelegd, maar die is dus gaan klemmen en had een hap uit de kabel genomen. Dit had ervoor gezorgd dat de 12v accu compleet onbruikbaar is geworden en die moest dan ook vervangen worden. Gelukkig was Tesla Arnhem-Duiven zo vriendelijk om mijn auto op te halen en te gelijk een Mercedes A-Klasse gratis te leen te gegeven, zodat ik wel verder kon met mijn werkzaamheden.

Conclusie

Ik ben erg tevreden met mijn Tesla Model 3 Performance. Ik heb al een aantal andere EV’s mogen testen en ik blijf deze elektrische sedan toch het fijnst vinden rijden. Vooral op het gebied van elektrotechniek en Full Self-Driving mogelijkheden loopt Tesla nog ver voor op een groot deel van de concurrentie, maar deze voorsprong is wel aan het krimpen. Zo zijn er veel prijsvechters zoals Hyundai en Kia die een aantal auto’s hebben ontwikkeld die technisch gezien op het zelfde niveau liggen. Op YouTube heb ik een volledige video gemaakt over dit onderwerp. Hier onder kan je hem vinden: