NIO’s batterijwissel systeem is beter dan snelladen

De grootste ergernis van EV rijders is het opladen van je auto. Soms duurt het lang of is er geen plek vrij bij je favoriete laadpaal vlak bij jouw huis. Het Chinese merk NIO heeft hier een geniale oplossing voor bedacht. NIO heeft namelijk een systeem waarbij je met “Power Swap Stations” je batterij binnen enkele minuten kan verwisselen. Dit bespaard heel veel rijd, maar hoe werkt dit systeem eigenlijk?

Op het moment van schrijven zijn er 7 NIO Power Swap locaties in Nederland te vinden. Deze stations zijn te vinden in Den Haag, Utrecht, Apeldoorn, Tilburg, Dordrecht en Arnhem. Op deze locaties kan je binnen 10 minuten je complete accu verwisselen zonder dat je uit de auto hoeft te stappen. Na die 10 minuten heb je een batterijpercentage van minimaal 90% en dan kan je met bijvoorbeeld de NIO ET5, waar wij recentelijk een review over gemaakt hebben, weer zo’n 450 kilometer ver komen.

NIO Power swap station

Batterij kopen of huren?

Kopen

Bij NIO kan je er voor kiezen om of een batterijpakket te kopen of om er één te huren. Als je besluit om hem te kopen dan ben je voor de 75 kWh batterij 12.000 euro extra kwijt en bij de 100 kWh batterij kost het 21.000 euro extra. Als je de batterij koopt, dan kan je geen gebruik maken van het NIO Power Swap systeem. Je zult dan, net zoals alle andere EV’s, gewoon moeten opladen op de standaard manieren.

Huren

Als je besluit om de batterij te huren, dan koop je dus de NIO ook echt zonder batterij. Natuurlijk krijg je bij de levering van je auto er wel een batterij bij, maar deze is dan technisch gezien niet van jouw. Het huren van een accu bij NIO kost voor de 75 kWh accu 169 euro per maand en voor de 100 kWh variant betaal je 289 euro per maand. Als je voor het huren van je batterij kiest dan kan je tot 31 december 2023 gratis “Power Swappen” in Nederland. Na deze datum gaat het waarschijnlijk wel extra geld kosten om je batterij te verwisselen. Hoeveel dit is, is nog niet bekend, maar als je naar het Noorse model gaat kijken dan zullen de eerste 2 swaps per maand gratis zijn en daarna kost het 10 euro per wissen en 0,20 euro per kWh.

Nio power swap

Hoe werkt het NIO Power Swap?

Het is vrij simpel. Je drukt op het scherm op het oplaad icoontje (het bliksemicoontje) en vervolgens ga je naar de Power Swap Station op de kaart en klik je op “nu bestellen”. Als je bestelling bevestigd is dan moet je naar het station toe rijden en je auto goed in het parkeervak voor de station zetten. Als je dat gedaan hebt dan hoef je alleen nog maar op “start” te drukken en vanaf dat moment doet de auto alles zelf. Hij rijdt hem namelijk automatisch achteruit het batterijwissel station in en daarna moet je gewoon blijven zitten en de instructies van je AI assistent (Nomi) volgen. LET OP! Je mag niet uitstappen en niemand mag in de “Swapping Station” staan. Als dit wel gebeurt dan zal het proces automatisch stoppen. Aan het begin van het wissel proces zal de auto zichzelf uitschakelen en hij gaat pas weer aan zodra hij klaar is. Zodra Nomi zegt dat je weer weg mag dan mag je de auto zelf uit het station rijden.

nio et5

Is het NIO Power Swap systeem beter dan laden?

Naar mijn mening is het wisselen van een batterij in een ideale wereld beter dan opladen. Deze “ideale wereld” is dan een wereld waar er net zoveel “Swapping stations” zijn als snelladers. Op dit moment is dat nog niet zo, maar als je in de buurt van een NIO Power Swap station woont, dan zou zo’n NIO nog wel eens heel handig kunnen zijn. Daarnaast is het niet in bezit zijn van een accu op zich wel handig. Je hoeft namelijk ook niet te dealen met bijvoorbeeld de degradatie van de batterij. Maar ik ben wel overtuigd van deze technologie. Het werkt en is praktisch, alleen zullen er echt meer stations moeten komen.