NIO ET5 review – beter dan een Tesla?

NIO is een relatief nieuw chinees merk en is niet al te lang geleden gekomen met de NIO ET5. Vaak worden Chinese producten gezien als goedkoop met een slechte bouw kwaliteit, maar is dit ook zo bij deze tegen hanger van de Tesla Model Y? Dat heb ik voor jullie uitgezocht en de conclusie was, in ieder geval voor mij, erg verrassend.

De NIO ET5 heeft mega veel sensoren en camera’s

Vanaf de buitenkant ziet deze auto er strak en lux uit. De wagen heeft een sportieve neus, mooie velgen en vette achterlichten die in één lijn over de gehele breedte van de auto lopen. Wel lijkt hij op een taxi door de bobbel die boven op de wagen zit. Dit zijn een aantal van de vele camera’s en sensoren die er op zitten. Dit zit er natuurlijk op omdat hij klaar moet zijn voor een toekomst waar zelfrijdende auto’s de norm zijn. Ook is deze auto voorzien van automatisch uitschuivende deurhendels en softclose deuren.

Specificaties

Prijs (Vanaf)€50.700
Accu75 kWh
Range395 km
Kracht360 kW / 489 pk
AandrijvingAchterwiel
Topsnelheid200 km/u
0-100 km/u4 s
Maximum laadsnelheid140 kW
Nio et5

Digitale huisdier in je auto is gezellig maar niet nodig

De binnenkant van de NIO ET5 is, naar mijn mening, het vetste van deze auto. Als je instapt heb je, mede dankzij de “ambilight”, het gevoel dat je in een luxe auto stapt. Het voelt niet plastic en er is over nagedacht. Zo heb je bijvoorbeeld een scherm dat lekker hoogzit zodat je ogen niet ver verwijderd zijn van de weg als je op het scherm kijkt. Iets anders wat meteen opvalt als je de auto instapt is het kleine robotje op je dashboard genaamd “Nomi”. Deze AI assistent kan je met van alles helpen. Zo kan ze bijvoorbeeld de ramen voor je open doen of de airco verstellen. Op het moment van schrijven kan deze assistent nog geen Nederlands, maar volgens NIO Nederland zal het niet lang duren voor dat onze taal ook wordt ondersteund. Verder is zo’n AI assistent leuk, maar zeker niet nodig. Sterker nog, soms is het zelf irritant dat Nomi weer begint te praten terwijl dat niet nodig was. Dit gebeurt vooral als je met de autopilot aan aan het rijden bent.

Nomi van Nio

‘NIO ET5 loopt voor op Tesla als het aankomt op technologie’

Met de Techniek in de ET5 zit het wel goed. Ze komen relatief ver en kunnen toch redelijk hard accelereren. Het enige wat echt minder goed is is de oplaadsnelheid, maar deze hoeft ook niet snel te zijn, want NIO heeft een systeem bedacht waarbij je binnen 10 minuten jouw accu kan laten verwisselen in een “NIO Power Swap Station”. Je kan gebruik maken van dit systeem als je een auto zonder batterij hebt gekocht. Dan moet je namelijk een batterijpakket huren voor €169 of €289 per maand. De prijs hangt af van de grootte van de accu. Dit kan 75 kWh zijn of 100 kWh.

Verder rijdt deze auto echt heerlijk. Hij stuurt lekker, trekt snel op en is goed afgeveerd. Het enige waar ik af en toe tegenaan liep was de werking van de cruise control en lane assist. Ik had namelijk veel last van “phantom breaking” en onnodige ingrepen. Gelukkig zijn dit problemen die makkelijk op te lossen zijn door middel van updates die deze wagen regelmatig krijgt.

binnenkant Nio et5

Conclusie

De NIO ET5 is een futuristische auto die goed rijdt en anders is als zijn concurrentie. Vooral het Power Swap systeem ben ik erg fan van. Ook de prijs valt erg mee als je de accu er niet bij koopt. Helaas krijg je er dan wel vaste lasten bij, maar dit mag de pret niet drukken wat mij betreft, want je zal een auto als deze toch niet voor altijd blijven rijden. Op de vraag of deze wagen ook beter is dan bijvoorbeeld een Tesla Model Y zou ik antwoorden met: ja en nee. Ja, omdat het batterij ruil systeem echt een geweldig idee is en omdat de bouwkwaliteit veel beter is dan bij Tesla. Nee, omdat hij elektrotechnisch nog wel achterloopt qua actieradius, oplaadsnelheid en snelheid bij het stoplicht.