KIA EV9 Review – Een SUV vol met leuke features

Deze elektrische SUV kan KIA is niet alleen imposant van de buitenkant maar ook van de binnenkant. Door de vele technische snufjes blijft deze auto verrassen, maar toch zijn er een aantal dingetjes waar ik mij aan stoorde bij deze EV.

Het rijden in deze auto was verbazingwekkend comfortabel. Hij is heel zacht afgeveerd en heeft toch flink wat power als je de GT-Line versie hebt. Zo ga je van 0 naar 100 kilometer per uur in 5.3 seconden, wat heel snel is voor een wagen van 2500 kilogram. Het meest vervelende aan het rijden in deze EV9 is dat hij niet zo wendbaar is. Door de wielbasis die meer dan 3 meter is, voelt de auto soms wat log aan.

Specificaties (GT-Line)

Prijs (Vanaf)€68.000
Accu99.8 kWh
Range 415 km
Kracht283 kW / 385 pk
AandrijvingAWD
Topsnelheid200 km/u
0-100 km/u5.3 sec s
Maximum laadsnelheid210 kW

Een stoere maar vooral grote KIA

Als je deze KIA EV9 voor het eerst ziet denk je meteen: “Wat een mega grote auto” en die gedacht is volledig terecht. Hij is namelijk 5 meter lang, 2 meter breed en 1.80 meter hoog. Bij zo’n grote wagen horen ook grote velgen en die krijg je bij de GT-Line versie er dan ook bij. De 21′ velgen zijn een ‘must have’ en maken de auto nog een stukje sportiever. Ook de verlichting is leuk gedaan en vallen vooral ’s avonds erg op. Het enige waar ik wat minder fan van ben in deze auto is de locatie van de oplaadplek. Die zit namelijk rechts achter, waardoor je telkens om de auto heen moet lopen als je wilt laden.

De binnenkant van de EV9 zit vol met technische snufjes

Als je voor de eerste keer in deze EV gaat zitten dan word je overweldigd door alle knopjes, toeters en bellen. Wat ook opvalt is het grote lange scherm dat voor je neus zit. Dit scherm bestaat uit drie schermen die naast elkaar zijn gezet, waardoor het haast één geheel lijkt. Iets wat echt jammer is, is dat er toch een aantal dingetjes piepen en kraken aan de binnenkant. Zo kraakte de middenconsole een beetje als je je arm er op legt, maar dit lijkt een probleem die makkelijk te verhelpen is. Een groot plus punt zijn de stoelen. Die zijn voorin namelijk uitgerust met stoel verwarming, verkoeling, massage en je het een steuntje voor je voeten, wat vooral leuk is voor de bijrijder.

Achterin zitten is ook een feestje. Deze wagen heeft namelijk een zes en zeven-zit uitvoering. Bij de zes-zitter kan je de stoelen (bijna) alle kanten op draaien, waardoor je gezellige met de achterste rij mensen kan kletsen. Achterin heb je ook knopjes en een schermpje waar je de temperatuur kan instellen en op de achterste rij heb je ook elektrische stoelen. Deze SUV heeft in het eerste opzicht niet zo veel laadruimte achterin (313 liter), maar als je de stoelen automatisch naar beneden laat klappen met de knopjes die in de achterbak zitten kan je tot wel 2393 liter aan ruimte creëren.

‘Rijden in deze KIA is als rijden in een snelle bus.’

Zoals ik eerder al zei, is het rijden heel comfortabel maar niet echt sportief. Het enige wat deze auto sportief maakt is het de snelheid. Het is dus alsof je in een soort snelle bus rijdt. Eigenlijk is dat ook waar deze auto voor bedoeld is, mensen van A naar B vervoeren. Het is niet voor niets een zes of zeven-zitter. Ook bezit deze KIA alle rij-assistenties die je mag verwachten van een auto van bijna 70.000 euro. Zo werken de lane assist en adaptive cruise controle best prima.

Conclusie

Deze snelle maar grote SUV is een ideale gezinsauto die er van buiten sportief uit ziet en van binnen vol zit met technische snufjes. Het grootste nadeel van deze wagen is de bouwkwaliteit op sommige plekken. Het kan soms wat piepen en kraken. Verder is dit wel echt een unieke auto die zijn eigen markt kent.