Ford Mustang Mach-E review – de beste elektrische SUV?

Wat is dit nou? Een Mustang die geen geluid maakt? Ja, het is echt zo. Het is erg jammer dat er (bijna) geen geluid uit komt, maar naar mijn mening is deze wagen de naam “Mustang” zeker wel waard. De Ford Mustang Mach-E is inmiddels al een aantal jaar uit, maar is hij het nog wel waard om te kopen? Voldoet deze elektrische SUV nog wel aan de hedendaagse standaarden van EV’s?

De Ford Mustang Mach-E moest een “elektrische auto met karakter” worden. Het moest de echte autoliefhebbers aanspreken. Niet omdat het een EV is maar omdat hij er stoer en sportief uitziet. Toch is het een gewaagde keuze om deze SUV zo’n iconische naam te geven. Veel mensen, waaronder ik zelf, waren namelijk nog niet overtuigd of hij deze naam wel eer aan zou doen, maar na dat ik hem een week heb mogen testen ben ik tot de conclusie gekomen dat hij het wel waard is.

Specificaties (ER AWD)

Prijs (Vanaf)€59.400
Accu98 kWh
Range (ER AWD)440 km
Kracht258 kW / 351 pk
Topsnelheid180 km/u
0-100 km/u5,8 s
Maximum laadsnelheid107 kW
Bron: ev-database.org

De Mach-E is stoer van de buitenkant

Het is namelijk een hele mooie en grote wagen van de buitenkant. Door de grote en lange neus en de hoge zit heb je echt het gevoel dat je de baas bent op de weg. Ook ’s avonds ziet deze Mach-E er erg stoer uit. De koplampen zijn erg sportief en de iconische Mustang achterlichten, die uit drie delen bestaan, zijn ook terug te vinden op deze elektrische variant. Wat ook opvallen is, is dat er geen echte deurhendels op de deur zitten. Het openen van de deur doe je door middel van het indrukken van een knopje aan de zijkant. Dit kan je alleen doen als de sleutel binnen een paar meter van de auto is of als je een code invoert in de lijst van de deur.

Ford Mustang Mach-e

Ook heb je meer dan voldoende laad ruimte in deze auto. Namelijk 402 liter aan opslag ruimte achterin, met een dubbele bodem waar je makkelijk dingen als je laadkabel en accessoires kan opbergen. Bij de frunk heb je ook wat opbergruimte. Dit is door de lange neus in totaal 81 liter. Sommige Mach-E modellen hebben “dividers” in de opbergruimte voor. Dit vind ik persoonlijk mega onhandig, dus als je deze wagen besteld, check dan even of deze verdelers wel of niet in de auto zitten geïnstalleerd.

Ford heeft een “Premium” interieur

De binnenkant van de auto is net zoals de buitenkant erg goed “premium” gebouwd. Het stuur voelt stevig, de knopjes zijn solide en de stoel zit erg fijn. Wel vind ik het grote infotainment scherm wat apart geplaatst. Ford heeft er namelijk voor gekozen om hem, net als bij eerdere versies van de Tesla Model S, verticaal te plaatsen. Iets wat bijvoorbeeld de Tesla Model 3 niet heeft. Dit zorgt er voor dat je vaak erg ver naar beneden moet kijken, terwijl je het liefst met je ogen het dichtst bij de weg zit. Wel is de user interface overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Alles is makkelijk te vinden en en de grote volume knop in het midden onderin het scherm maakt een mooie toevoeging aan het interieur.

infotainment scherm in de Ford mustang mach-e

Achterin de auto heb je heel veel ruimte. Ik ben zelf 1,95 meter lang en heb meer dan voldoende ruimte voor zowel mijn knieën als mijn hoofd. Het is dus een comfortabele zit voor iedereen die wat aan de langere kant is. Ook is er een optie voor een panoramadak en die maakt het achterin zitten erg aangenaam. Deze optie kost wel 1.100 euro extra, wat een hoop geld is voor wat extra glaswerk. Ook is, net als het dak, het audiosysteem up te graden. Standaard komt er al mooi geluid uit de speakers, maar met de Bang & Olufsen audiosysteem klinkt je muziek opeens een heel stuk beter. Deze upgrade is onderdeel van het “Technology Pack +” pakket wat je erbij krijgt als je voor het “premium” model gaat.

Mustang Mach-E “rijdt als een boot”

het rijden van de Mustang Mach-E is over het algemeen erg fijn tot dat je op een hobbelige weg komt. De vering is namelijk iets wat zacht afgesteld, waardoor je soms het gevoel krijgt dat je in een boot zit die schommelt. Het is zeker geen dealbreaker, maar voor mensen die snel zeeziek worden wel iets om rekening mee te houden. Verder rijdt deze wagen lekker sportief, vooral als je hem op “Untamed” modes zet. Door deze modes krijgt de auto opeens wat “punch” als je op het gaspedaal gaat staan en kan je de meeste andere auto’s bij het stoplicht de bumper van je bolide laten zien. De andere 2 modi, Whisper en Active, zijn ook fijn om mee te rijden. Als je een lange rit doet en ver wil komen is “Whisper” die beste optie en “Active” is de beste optie voor algemeen gebruik. Ik zelf heb eigenlijk alleen maar in “Active” gereden en heb “Untamed” alleen aangezet op het moment dat ik indruk op de bijrijder wilde maken.

Is de Ford Mustang Mach-E het waard om te kopen?

De Ford Mustang Mach-E is een van de betere elektrische SUV’s op de markt op dit moment. Hij rijdt lekker, ziet er sportief uit en doet elektrotechnisch niet onder aan bijvoorbeeld een Model Y. Deze tegenhanger van Tesla is dan wel iets goedkoper, zo’n 47.000 euro, maar heeft een veel mindere bouwkwaliteit en komt ongeveer even ver op een volle batterij. Dus ja, deze EV is het zeker nog waard om te kopen vandaag de dag. Ik heb ook een volledige review video gemaakt. Hij staat hier onder: