BMW i4 Review – De mooiste EV op dit moment?

Deze elektrische BMW is erg mooi en sportief van de buitenkant, maar is hij elektrotechnisch ook zo goed? Deze 4-deurs coupé is namelijk echt een “eyecatcher” op de weg. Toch zijn er een aantal dingen waar ik mij aan heb gestoord in de tijd dat ik hem heb mogen testen.

Deze i4 rijdt, net zoals de meeste andere BMW’s, erg lekker en sportief. Dit komt mede omdat deze eDrive35 uitvoering achterwiel aangedreven is en toch wel redelijk wat koppel heeft door de elektromotor. Het enige waar BMW fans op af kunnen knappen is de afwezigheid van het stoere motorgeluid. Gelukkig hebben de Duitse automakers daar wat op bedacht, want ze hebben de bekende componist Hans Zimmer gevraagd om aandrijfgeluid te maken zodat de auto toch nog mooi geluid produceert.

BMW i4 eDrive 35 review

Specificaties (eDrive 35)

Prijs (Vanaf)€59.400
Accu70 kWh
Range (eDrive 35)430 km
Kracht210 kW / 286pk
AandrijvingAchterwiel
Topsnelheid190 km/u
0-100 km/u6 s
Maximum laadsnelheid180 kW
Bron: ev-database.org

‘De i4 is de mooiste EV op de markt’

Ik zei het eerder al, maar van de buitenkant is deze elektrische BMW echt bruut. De “neppe” grille in combinatie met de sportieve led voorlichten met de naam “BMW Laserlight” maakt deze auto helemaal af. Ook de 20′ inch velgen zijn erg belangrijk voor het totaal plaatje. Aan de achterkant heb je net als aan de voorkant opvallende achterlichten en de diffuser is ook erg vet om te zien. Qua laadruimte zit deze BMW wat apart in elkaar. In de kofferbak heb je, zoals je mag verwachten van een 4-deurs coupé, 470 liter aan opberg ruimte. Het gene wat ik erg vaag vind is de frunk. Normaal gesproken zou je verwachten dat daar nog wat laadruimte zit, maar dat is dus niet zo. Het lijkt zelfs als of er een verbrandingsmotor onder de motorkap zit, maar het zijn slechts een paar kabels en buizen met heel veel ruimte er tussen. Het lijkt er dan ook op dat BMW de mallen van een auto met verbrandingsmotor gebruikt.

Frunk van BMW i4

Het interieur van de BMW i4 is lux maar onlogisch

Aan de binnenkant is deze wagen erg premium gebouwd, zoals je van een BMW mag verwachten. Er zitten lekker veel knopjes overal en nergens, er zit een groot en langwerpig scherm in en de stoelen zitten heerlijk. Het klopt van binnen gewoon, behalve bij de achterbank. Daar heb je namelijk in het midden een verhoging zitten, die je normaal gesproken alleen terug vind bij auto’s met verbrandingsmotor. Bijvoorbeeld de Tesla Model 3 en Ford Mustang Mach-E hebben deze bobbel niet. Het lijkt er dus ook hier op dat, net als in de frunk, er een mal is gebruikt van een 4 series met benzine of dieselmotor. Deze erfenis kan je zelfs terugzien bij het oplaadklepje. Daar kan je namelijk een klein gaatje vinden die bedoelt was als benzinedop houder. Dit is natuurlijk totaal onnodig bij een auto met een elektromotor. Even terug naar het interieur van de i4. Het langwerpige scherm is erg flashy en werkt over het algemeen erg goed. Het enige waar ik mij erg aan stoor is Apple Carplay en Android Auto. Deze twee functies werken namelijk vaak net niet lekker. Vooral bij het navigeren met Google Maps heb ik veel problemen met de response tijd van het scherm ervaren. Het is niet onmogelijk om te gebruiken, maar het is vooral irritant.

Rijden in deze BMW is leuk maar loopt technisch achter

Door de achterwielaandrijving is het echt leuk om sportief te rijden met deze bak, alleen de achterbanden vinden dat wat minder fijn. Ook is de vering niet te hard maar ook niet te zacht, waardoor de wegligging erg comfortabel is. Maar het feit dat hij leuk rijdt betekend niet dat de auto technisch ook goed in elkaar zit. Ik ben namelijk tot de conclusie gekomen dat deze elektrische BMW erg achterloopt als het gaat om actieradius en laadsnelheid. Zo heb je bij de eDrive 35 slechts 430 kilometer aan bereik, als je fatsoenlijk rijdt en als je wil snelladen dan gaat dat maximaal met 180 Kw. Ik zelf kwam overigens nooit verder dan 170 Kw, maar dit weet hij niet lang vast te houden. Bij 40 procent aan batterij kwam ik al onder de 100 Kw, wat echt een stuk minder is al bijvoorbeeld een Tesla Model 3 die tot 250 Kw gaat.

Ook kan je deze wagen helemaal van top tot teen aanpassen. Dit heeft zijn voordelen en zijn nadelen. Standaard zit er namelijk niet zo heel veel op de i4. Je mist bijvoorbeeld een 360 camera. De krijg je pas als je de “Parking Assistant +” pakket er bij haalt voor bijna duizend euro. Ook heb je nog een Safety pakket, M Sportpakket, ambiance verlichting optie en nog veel meer. Het voordeel is natuurlijk wel dat je dankzij al deze keuzes je hele auto naar eigen smaak kan samenstellen zodat dat je ongewilde toeters en bellen krijgt.

Conclusie

De BMW i4 is echt een hele mooie EV. De kleur, lijnen, grille, velgen, lampen, alles klopt aan deze wagen als je naar de buitenkant kijkt. Toch is het frappant dat het lijkt alsof er een mal is gebruikt van een BMW met verbrandingsmotor. Ook elektrotechnisch moeten er echt wat dingen verbeterd worden voordat deze i4 het op kan nemen tegen de concurrentie. De prijs is dan ook wat aan de hoge kant, maar ja, het is en blijft een BMW en daar betaal je dan ook voor. Vooral als je alle opties ziet die een de prijs van de wagen flink laat stijgen.