Audi SQ8 e-tron – de mooiste elektrische SUV?

De Audi SQ8 e-tron is een sportieve elektrische SUV met een hoge bouwkwaliteit, maar is hij ook zo perfect als dat hij er zo van buiten uitziet? Dat heb ik uitgezocht en ik heb toch wat bijzondere dingen gevonden.

Specificaties

Prijs (Vanaf)€100.000
Accu106 kWh
Range455 km
Kracht370 kW / 503 pk
AandrijvingAWD
Topsnelheid210 km/u
0-100 km/u4.5 s
Maximum laadsnelheid168 kW
Bron: ev-database.org

De echte grille maakt deze AUDI sportief

Audi’s staan bekend om hun sportieve en innovatieve designs en dat is bij deze SQ8 e-tron ook het geval. Bij de neus valt meteen op dat er een echte grille op zit met dus echte luchtinlaten. Dit is ongebruikelijk voor EV’s, want dit is niet echt aerodynamisch efficiënt. Bijvoorbeeld de Kia EV9 heeft niet zo’n grote grille. Toch heeft Audi er voor gekozen om dit wel te doen. Mogelijk voor het koelen van de batterij, want die kan snel warm worden als je het gaspedaal wat harder intrapt.

De rest van de wagen ziet er erg strak uit. De 22′ velgen, die niet standaard op de auto zitten, zijn een mooie toevoeging. Zo’n grote Audi heeft grote velgen nodig, anders is het uit verhouding. De “Audi Matrix headlights” zijn ook een fijne toevoeging, want naast dat ze erg mooi uitzien is het ook fijn dat licht van je koplampen om bepaalde objecten gestuurd worden. De achterkant van de auto lijkt erg op de Audi e-tron. Het lijkt er dan ook op dat deze SQ8 een soort opvolger is van die wagen, maar in dit geval is het niet zo erg dat de achterkant ongeveer het zelfde is, want die zag er bij de e-tron ook al goed uit. Ook is het leuk dat je bij deze Audi er voor kan kiezen om twee oplaadplekken te hebben op de auto. Aan de rechter zijde zit dan een 22 kW oplaad plek en aan de kant van de rijder zit dan de 168 kW DC oplaadplek.

Één woord: “premium”

De binnenkant van de Audi SQ8 e-tron is met één woord te omschrijven: “premium”. Alles wat je aanraakt voelt stevig aan en is over nagedacht. Bijvoorbeeld de drie schermen zijn logisch ingedeeld en twee daarvan hebben haptic feedback. Het scherm achter je stuur is natuurlijk voor de rij informatie zoals je snelheid en actieradius. Het scherm rechts onder, ten opzichte van de rijder, bedoeld voor de climate control en het scherm daar boven is voor alle overige instellingen en entertainment. Voorin heb je ook twee usb-c oplaadplekken, iets wat je achter in de auto mist. Daar zit alleen een 12 volt oplaadplek in de middenconsole.

De kuipstoelen met rode stiksels zijn ook erg vet en zitten erg comfortabel. Zo kan je bijvoorbeeld je kniesteun verstellen en met de optionele massage stoelen kan je urenlang zitten in deze EV. Op de achterbank kan je ook lekker zitten. Deze SUV biedt meer dan genoeg been- en hoofdruimte voor de mensen achterin en met de grote armsteun en climate controle bediening is er geen reden om te klagen. Het enige wat minder is, is het gebrek aan oplaadplekken, zoals eerder benoemd.

Rijhulpsystemen zijn erg goed

Het is enorm leuk om in deze elektrische SUV te rijden. Door de luchtvering is de wegligging erg fijn en de 503 pk maken de wagen zowel sportief als comfortabel. Je trekt met een acceleratie van 4.5 seconden naar 100 km/h menig auto er uit bij het stoplicht en met een topsnelheid van 210 kilometer ben je zo op je bestemming aangekomen (als je op de Duiste autobahn rijdt). Wel zal je de 455 kilometer actieradius niet redden als je met die snelheid rijdt. Ook Audi Sense en de lane assist werken erg goed. Zo kijkt Audi sense voor je uit en past het regeneratief remmen aan aan de situatie op de weg. Bijvoorbeeld als je een stoplicht nadert, dan gat hij geleidelijk harder remmen tot dat hij bijna tot stilstand komt zonder dat je zelf de rem hebt aangeraakt. De camera’s en sensoren om en rondom de auto werken ook goed en de camera achter draait zelfs mee met je stuurbewegingen, waardoor achteruit inparkeren een stuk makkelijker wordt.

Er is wel één ding waar ik mij aan stoorde tijdens het rijden met deze Audi. Alle nieuwe auto’s moeten dankzij regels van de Europese Unie je een waarschuwing geven als je over de snelheidslimiet heen gaat. Meestal kan je, net als bij de nieuwe Tesla Model 3 Highland, met een paar handelingen deze waarschuwing uitzetten, alleen bij deze wagen heb je maar liefst 12 handelingen nodig om het uit te schakelen. Wel is het mogelijk om deze instelling op te slaan onder “Favorieten”, zodat je maar 3 handelingen per rit hoeft te doen.

Conclusie

De Audi SQ8 e-tron is een hele sportieve maar ook comfortabele auto met alles er op en er aan wat je mag verwachte van een auto ten waarde van 100.000 euro. Voor die prijs krijg je wel een uitgeklede versie van de SQ8 e-tron zonder de grote velgen, panoramadak en 360 parkeercamera’s, maar ook zonder deze feature heb je nog steeds een hele mooie auto.