Audi SQ8 e-tron – de mooiste elektrische SUV?

De Audi SQ8 e-tron is een sportieve elektrische SUV met een hoge bouwkwaliteit, maar is hij ook zo perfect als dat hij er zo van buiten uitziet? Dat heb ik uitgezocht en ik heb toch wat bijzondere dingen gevonden.

Specificaties

Prijs (Vanaf)€100.000
Accu106 kWh
Range455 km
Kracht370 kW / 503 pk
AandrijvingAWD
Topsnelheid210 km/u
0-100 km/u4.5 s
Maximum laadsnelheid168 kW
Bron: ev-database.org

De echte grille maakt deze AUDI sportief

Audi’s staan bekend om hun sportieve en innovatieve designs en dat is bij deze SQ8 e-tron ook het geval. Bij de neus valt meteen op dat er een echte grille op zit met dus echte luchtinlaten. Dit is ongebruikelijk voor EV’s, want dit is niet echt aerodynamisch efficiënt. Bijvoorbeeld de Kia EV9 heeft niet zo’n grote grille. Toch heeft Audi er voor gekozen om dit wel te doen. Mogelijk voor het koelen van de batterij, want die kan snel warm worden als je het gaspedaal wat harder intrapt.

De rest van de wagen ziet er erg strak uit. De 22′ velgen, die niet standaard op de auto zitten, zijn een mooie toevoeging. Zo’n grote Audi heeft grote velgen nodig, anders is het uit verhouding. De “Audi Matrix headlights” zijn ook een fijne toevoeging, want naast dat ze erg mooi uitzien is het ook fijn dat licht van je koplampen om bepaalde objecten gestuurd worden. De achterkant van de auto lijkt erg op de Audi e-tron. Het lijkt er dan ook op dat deze SQ8 een soort opvolger is van die wagen, maar in dit geval is het niet zo erg dat de achterkant ongeveer het zelfde is, want die zag er bij de e-tron ook al goed uit. Ook is het leuk dat je bij deze Audi er voor kan kiezen om twee oplaadplekken te hebben op de auto. Aan de rechter zijde zit dan een 22 kW oplaad plek en aan de kant van de rijder zit dan de 168 kW DC oplaadplek.

Één woord: “premium”

De binnenkant van de Audi SQ8 e-tron is met één woord te omschrijven: “premium”. Alles wat je aanraakt voelt stevig aan en is over nagedacht. Bijvoorbeeld de drie schermen zijn logisch ingedeeld en twee daarvan hebben haptic feedback. Het scherm achter je stuur is natuurlijk voor de rij informatie zoals je snelheid en actieradius. Het scherm rechts onder, ten opzichte van de rijder, bedoeld voor de climate control en het scherm daar boven is voor alle overige instellingen en entertainment. Voorin heb je ook twee usb-c oplaadplekken, iets wat je achter in de auto mist. Daar zit alleen een 12 volt oplaadplek in de middenconsole.

De kuipstoelen met rode stiksels zijn ook erg vet en zitten erg comfortabel. Zo kan je bijvoorbeeld je kniesteun verstellen en met de optionele massage stoelen kan je urenlang zitten in deze EV. Op de achterbank kan je ook lekker zitten. Deze SUV biedt meer dan genoeg been- en hoofdruimte voor de mensen achterin en met de grote armsteun en climate controle bediening is er geen reden om te klagen. Het enige wat minder is, is het gebrek aan oplaadplekken, zoals eerder benoemd.

Rijhulpsystemen zijn erg goed

Het is enorm leuk om in deze elektrische SUV te rijden. Door de luchtvering is de wegligging erg fijn en de 503 pk maken de wagen zowel sportief als comfortabel. Je trekt met een acceleratie van 4.5 seconden naar 100 km/h menig auto er uit bij het stoplicht en met een topsnelheid van 210 kilometer ben je zo op je bestemming aangekomen (als je op de Duiste autobahn rijdt). Wel zal je de 455 kilometer actieradius niet redden als je met die snelheid rijdt. Ook Audi Sense en de lane assist werken erg goed. Zo kijkt Audi sense voor je uit en past het regeneratief remmen aan aan de situatie op de weg. Bijvoorbeeld als je een stoplicht nadert, dan gat hij geleidelijk harder remmen tot dat hij bijna tot stilstand komt zonder dat je zelf de rem hebt aangeraakt. De camera’s en sensoren om en rondom de auto werken ook goed en de camera achter draait zelfs mee met je stuurbewegingen, waardoor achteruit inparkeren een stuk makkelijker wordt.

Er is wel één ding waar ik mij aan stoorde tijdens het rijden met deze Audi. Alle nieuwe auto’s moeten dankzij regels van de Europese Unie je een waarschuwing geven als je over de snelheidslimiet heen gaat. Meestal kan je, net als bij de nieuwe Tesla Model 3 Highland, met een paar handelingen deze waarschuwing uitzetten, alleen bij deze wagen heb je maar liefst 12 handelingen nodig om het uit te schakelen. Wel is het mogelijk om deze instelling op te slaan onder “Favorieten”, zodat je maar 3 handelingen per rit hoeft te doen.

Conclusie

De Audi SQ8 e-tron is een hele sportieve maar ook comfortabele auto met alles er op en er aan wat je mag verwachte van een auto ten waarde van 100.000 euro. Voor die prijs krijg je wel een uitgeklede versie van de SQ8 e-tron zonder de grote velgen, panoramadak en 360 parkeercamera’s, maar ook zonder deze feature heb je nog steeds een hele mooie auto.

KIA EV9 Review – Een SUV vol met leuke features

Deze elektrische SUV kan KIA is niet alleen imposant van de buitenkant maar ook van de binnenkant. Door de vele technische snufjes blijft deze auto verrassen, maar toch zijn er een aantal dingetjes waar ik mij aan stoorde bij deze EV.

Het rijden in deze auto was verbazingwekkend comfortabel. Hij is heel zacht afgeveerd en heeft toch flink wat power als je de GT-Line versie hebt. Zo ga je van 0 naar 100 kilometer per uur in 5.3 seconden, wat heel snel is voor een wagen van 2500 kilogram. Het meest vervelende aan het rijden in deze EV9 is dat hij niet zo wendbaar is. Door de wielbasis die meer dan 3 meter is, voelt de auto soms wat log aan.

Specificaties (GT-Line)

Prijs (Vanaf)€68.000
Accu99.8 kWh
Range 415 km
Kracht283 kW / 385 pk
AandrijvingAWD
Topsnelheid200 km/u
0-100 km/u5.3 sec s
Maximum laadsnelheid210 kW

Een stoere maar vooral grote KIA

Als je deze KIA EV9 voor het eerst ziet denk je meteen: “Wat een mega grote auto” en die gedacht is volledig terecht. Hij is namelijk 5 meter lang, 2 meter breed en 1.80 meter hoog. Bij zo’n grote wagen horen ook grote velgen en die krijg je bij de GT-Line versie er dan ook bij. De 21′ velgen zijn een ‘must have’ en maken de auto nog een stukje sportiever. Ook de verlichting is leuk gedaan en vallen vooral ’s avonds erg op. Het enige waar ik wat minder fan van ben in deze auto is de locatie van de oplaadplek. Die zit namelijk rechts achter, waardoor je telkens om de auto heen moet lopen als je wilt laden.

De binnenkant van de EV9 zit vol met technische snufjes

Als je voor de eerste keer in deze EV gaat zitten dan word je overweldigd door alle knopjes, toeters en bellen. Wat ook opvalt is het grote lange scherm dat voor je neus zit. Dit scherm bestaat uit drie schermen die naast elkaar zijn gezet, waardoor het haast één geheel lijkt. Iets wat echt jammer is, is dat er toch een aantal dingetjes piepen en kraken aan de binnenkant. Zo kraakte de middenconsole een beetje als je je arm er op legt, maar dit lijkt een probleem die makkelijk te verhelpen is. Een groot plus punt zijn de stoelen. Die zijn voorin namelijk uitgerust met stoel verwarming, verkoeling, massage en je het een steuntje voor je voeten, wat vooral leuk is voor de bijrijder.

Achterin zitten is ook een feestje. Deze wagen heeft namelijk een zes en zeven-zit uitvoering. Bij de zes-zitter kan je de stoelen (bijna) alle kanten op draaien, waardoor je gezellige met de achterste rij mensen kan kletsen. Achterin heb je ook knopjes en een schermpje waar je de temperatuur kan instellen en op de achterste rij heb je ook elektrische stoelen. Deze SUV heeft in het eerste opzicht niet zo veel laadruimte achterin (313 liter), maar als je de stoelen automatisch naar beneden laat klappen met de knopjes die in de achterbak zitten kan je tot wel 2393 liter aan ruimte creëren.

‘Rijden in deze KIA is als rijden in een snelle bus.’

Zoals ik eerder al zei, is het rijden heel comfortabel maar niet echt sportief. Het enige wat deze auto sportief maakt is het de snelheid. Het is dus alsof je in een soort snelle bus rijdt. Eigenlijk is dat ook waar deze auto voor bedoeld is, mensen van A naar B vervoeren. Het is niet voor niets een zes of zeven-zitter. Ook bezit deze KIA alle rij-assistenties die je mag verwachten van een auto van bijna 70.000 euro. Zo werken de lane assist en adaptive cruise controle best prima.

Conclusie

Deze snelle maar grote SUV is een ideale gezinsauto die er van buiten sportief uit ziet en van binnen vol zit met technische snufjes. Het grootste nadeel van deze wagen is de bouwkwaliteit op sommige plekken. Het kan soms wat piepen en kraken. Verder is dit wel echt een unieke auto die zijn eigen markt kent.

NIO’s batterijwissel systeem is beter dan snelladen

De grootste ergernis van EV rijders is het opladen van je auto. Soms duurt het lang of is er geen plek vrij bij je favoriete laadpaal vlak bij jouw huis. Het Chinese merk NIO heeft hier een geniale oplossing voor bedacht. NIO heeft namelijk een systeem waarbij je met “Power Swap Stations” je batterij binnen enkele minuten kan verwisselen. Dit bespaard heel veel rijd, maar hoe werkt dit systeem eigenlijk?

Continue reading “NIO’s batterijwissel systeem is beter dan snelladen”

Tesla heeft de Model 3 veranderd en verbeterd

De Tesla Model 3 is een van de meest verkochte elektrische auto ooit. Dit komt mede dankzij de betaalbaarheid en elektrotechnologie die redelijk ver voorloopt op de concurrentie. Ondanks dat deze EV van Elon Musk al erg goed verkoopt vond hij het toch nodig om deze elektrische sedan een facelift te geven. Zo heeft hij zowel de neus als de achterkant van de auto veranderd en ook de binnenkant heeft een flinke upgrade gekregen.

Continue reading “Tesla heeft de Model 3 veranderd en verbeterd”

NIO ET5 review – beter dan een Tesla?

NIO is een relatief nieuw chinees merk en is niet al te lang geleden gekomen met de NIO ET5. Vaak worden Chinese producten gezien als goedkoop met een slechte bouw kwaliteit, maar is dit ook zo bij deze tegen hanger van de Tesla Model Y? Dat heb ik voor jullie uitgezocht en de conclusie was, in ieder geval voor mij, erg verrassend.

De NIO ET5 heeft mega veel sensoren en camera’s

Vanaf de buitenkant ziet deze auto er strak en lux uit. De wagen heeft een sportieve neus, mooie velgen en vette achterlichten die in één lijn over de gehele breedte van de auto lopen. Wel lijkt hij op een taxi door de bobbel die boven op de wagen zit. Dit zijn een aantal van de vele camera’s en sensoren die er op zitten. Dit zit er natuurlijk op omdat hij klaar moet zijn voor een toekomst waar zelfrijdende auto’s de norm zijn. Ook is deze auto voorzien van automatisch uitschuivende deurhendels en softclose deuren.

Specificaties

Prijs (Vanaf)€50.700
Accu75 kWh
Range395 km
Kracht360 kW / 489 pk
AandrijvingAchterwiel
Topsnelheid200 km/u
0-100 km/u4 s
Maximum laadsnelheid140 kW
Nio et5

Digitale huisdier in je auto is gezellig maar niet nodig

De binnenkant van de NIO ET5 is, naar mijn mening, het vetste van deze auto. Als je instapt heb je, mede dankzij de “ambilight”, het gevoel dat je in een luxe auto stapt. Het voelt niet plastic en er is over nagedacht. Zo heb je bijvoorbeeld een scherm dat lekker hoogzit zodat je ogen niet ver verwijderd zijn van de weg als je op het scherm kijkt. Iets anders wat meteen opvalt als je de auto instapt is het kleine robotje op je dashboard genaamd “Nomi”. Deze AI assistent kan je met van alles helpen. Zo kan ze bijvoorbeeld de ramen voor je open doen of de airco verstellen. Op het moment van schrijven kan deze assistent nog geen Nederlands, maar volgens NIO Nederland zal het niet lang duren voor dat onze taal ook wordt ondersteund. Verder is zo’n AI assistent leuk, maar zeker niet nodig. Sterker nog, soms is het zelf irritant dat Nomi weer begint te praten terwijl dat niet nodig was. Dit gebeurt vooral als je met de autopilot aan aan het rijden bent.

Nomi van Nio

‘NIO ET5 loopt voor op Tesla als het aankomt op technologie’

Met de Techniek in de ET5 zit het wel goed. Ze komen relatief ver en kunnen toch redelijk hard accelereren. Het enige wat echt minder goed is is de oplaadsnelheid, maar deze hoeft ook niet snel te zijn, want NIO heeft een systeem bedacht waarbij je binnen 10 minuten jouw accu kan laten verwisselen in een “NIO Power Swap Station”. Je kan gebruik maken van dit systeem als je een auto zonder batterij hebt gekocht. Dan moet je namelijk een batterijpakket huren voor €169 of €289 per maand. De prijs hangt af van de grootte van de accu. Dit kan 75 kWh zijn of 100 kWh.

Verder rijdt deze auto echt heerlijk. Hij stuurt lekker, trekt snel op en is goed afgeveerd. Het enige waar ik af en toe tegenaan liep was de werking van de cruise control en lane assist. Ik had namelijk veel last van “phantom breaking” en onnodige ingrepen. Gelukkig zijn dit problemen die makkelijk op te lossen zijn door middel van updates die deze wagen regelmatig krijgt.

binnenkant Nio et5

Conclusie

De NIO ET5 is een futuristische auto die goed rijdt en anders is als zijn concurrentie. Vooral het Power Swap systeem ben ik erg fan van. Ook de prijs valt erg mee als je de accu er niet bij koopt. Helaas krijg je er dan wel vaste lasten bij, maar dit mag de pret niet drukken wat mij betreft, want je zal een auto als deze toch niet voor altijd blijven rijden. Op de vraag of deze wagen ook beter is dan bijvoorbeeld een Tesla Model Y zou ik antwoorden met: ja en nee. Ja, omdat het batterij ruil systeem echt een geweldig idee is en omdat de bouwkwaliteit veel beter is dan bij Tesla. Nee, omdat hij elektrotechnisch nog wel achterloopt qua actieradius, oplaadsnelheid en snelheid bij het stoplicht.

Betaald een Tesla Model S rijden, het kan nu door deze vacature!

Een luxe Tesla rijden is voor veel mensen slechts een droom en om daar ook nog eens betaald voor te krijgen is al helemaal geweldig. Deze droom kan nu uitkomen, want Tesla heeft een vacature openstaan voor een “Vehicle Operator” waar je nu voor kan solliciteren. Het enige wat je moet kunnen is rijden en Engels spreken.

Testen van Full Self-Driving en de kwaliteit van de wagen

Tesla staat natuurlijk bekend om hun snelle auto’s die in de toekomst volledig zelf moeten kunnen gaan rijden. Dit kunnen de Amerikaanse auto bouwers natuurlijk niet zomaar realiseren. Hiervoor hebben ze testers nodig en dat is precies wat ze op dit moment zoeken in Amsterdam. Zonder deze testers gaat bijvoorbeeld “Full Self-Driving” (FSD) nooit werken in Europa. Op dit moment mag een auto niet hoger “phase 3” autonoom rijden hebben, maar zodra deze regels veranderen wil Tesla natuurlijk zo snel mogelijk met een volledig werkende volledig zelf rijdende auto’s komen. Iets waar Elon Musk al jaren van droomt.

Tesla service

Vacature bij Tesla

Op dit moment kan je dus solliciteren voor de functie “Vehicle Operator” in Amsterdam. Dit is een full time baan waar in je het autonoom rijden en de wagens zelf gaat testen. Er wordt bij deze baan verwacht dat je flexibel bent en dag/nacht diensten kan draaien. Naast het rijden van auto’s moet je ook veel data verzamelen en verwerken op papier. Dit zul je vooral in het Engels moeten doen, want op de vacature wordt vermeld dat je deze taal goed moet beheersen. Verder moet je ook minimaal 4 jaar je rijbewijs hebben en goed over weg kunnen met computers. Voor iedereen die denkt dat dit een “makkelijk” baan zal het toch wel redelijk tegenvallen. Er wordt namelijk van de verwacht dat je een oog voor details hebt, secuur kan werken en dagelijks gedetailleerde rapporten kan schrijven over de wagen die je hebt getest.

BMW i4 Review – De mooiste EV op dit moment?

Deze elektrische BMW is erg mooi en sportief van de buitenkant, maar is hij elektrotechnisch ook zo goed? Deze 4-deurs coupé is namelijk echt een “eyecatcher” op de weg. Toch zijn er een aantal dingen waar ik mij aan heb gestoord in de tijd dat ik hem heb mogen testen.

Deze i4 rijdt, net zoals de meeste andere BMW’s, erg lekker en sportief. Dit komt mede omdat deze eDrive35 uitvoering achterwiel aangedreven is en toch wel redelijk wat koppel heeft door de elektromotor. Het enige waar BMW fans op af kunnen knappen is de afwezigheid van het stoere motorgeluid. Gelukkig hebben de Duitse automakers daar wat op bedacht, want ze hebben de bekende componist Hans Zimmer gevraagd om aandrijfgeluid te maken zodat de auto toch nog mooi geluid produceert.

BMW i4 eDrive 35 review

Specificaties (eDrive 35)

Prijs (Vanaf)€59.400
Accu70 kWh
Range (eDrive 35)430 km
Kracht210 kW / 286pk
AandrijvingAchterwiel
Topsnelheid190 km/u
0-100 km/u6 s
Maximum laadsnelheid180 kW
Bron: ev-database.org

‘De i4 is de mooiste EV op de markt’

Ik zei het eerder al, maar van de buitenkant is deze elektrische BMW echt bruut. De “neppe” grille in combinatie met de sportieve led voorlichten met de naam “BMW Laserlight” maakt deze auto helemaal af. Ook de 20′ inch velgen zijn erg belangrijk voor het totaal plaatje. Aan de achterkant heb je net als aan de voorkant opvallende achterlichten en de diffuser is ook erg vet om te zien. Qua laadruimte zit deze BMW wat apart in elkaar. In de kofferbak heb je, zoals je mag verwachten van een 4-deurs coupé, 470 liter aan opberg ruimte. Het gene wat ik erg vaag vind is de frunk. Normaal gesproken zou je verwachten dat daar nog wat laadruimte zit, maar dat is dus niet zo. Het lijkt zelfs als of er een verbrandingsmotor onder de motorkap zit, maar het zijn slechts een paar kabels en buizen met heel veel ruimte er tussen. Het lijkt er dan ook op dat BMW de mallen van een auto met verbrandingsmotor gebruikt.

Frunk van BMW i4

Het interieur van de BMW i4 is lux maar onlogisch

Aan de binnenkant is deze wagen erg premium gebouwd, zoals je van een BMW mag verwachten. Er zitten lekker veel knopjes overal en nergens, er zit een groot en langwerpig scherm in en de stoelen zitten heerlijk. Het klopt van binnen gewoon, behalve bij de achterbank. Daar heb je namelijk in het midden een verhoging zitten, die je normaal gesproken alleen terug vind bij auto’s met verbrandingsmotor. Bijvoorbeeld de Tesla Model 3 en Ford Mustang Mach-E hebben deze bobbel niet. Het lijkt er dus ook hier op dat, net als in de frunk, er een mal is gebruikt van een 4 series met benzine of dieselmotor. Deze erfenis kan je zelfs terugzien bij het oplaadklepje. Daar kan je namelijk een klein gaatje vinden die bedoelt was als benzinedop houder. Dit is natuurlijk totaal onnodig bij een auto met een elektromotor. Even terug naar het interieur van de i4. Het langwerpige scherm is erg flashy en werkt over het algemeen erg goed. Het enige waar ik mij erg aan stoor is Apple Carplay en Android Auto. Deze twee functies werken namelijk vaak net niet lekker. Vooral bij het navigeren met Google Maps heb ik veel problemen met de response tijd van het scherm ervaren. Het is niet onmogelijk om te gebruiken, maar het is vooral irritant.

Rijden in deze BMW is leuk maar loopt technisch achter

Door de achterwielaandrijving is het echt leuk om sportief te rijden met deze bak, alleen de achterbanden vinden dat wat minder fijn. Ook is de vering niet te hard maar ook niet te zacht, waardoor de wegligging erg comfortabel is. Maar het feit dat hij leuk rijdt betekend niet dat de auto technisch ook goed in elkaar zit. Ik ben namelijk tot de conclusie gekomen dat deze elektrische BMW erg achterloopt als het gaat om actieradius en laadsnelheid. Zo heb je bij de eDrive 35 slechts 430 kilometer aan bereik, als je fatsoenlijk rijdt en als je wil snelladen dan gaat dat maximaal met 180 Kw. Ik zelf kwam overigens nooit verder dan 170 Kw, maar dit weet hij niet lang vast te houden. Bij 40 procent aan batterij kwam ik al onder de 100 Kw, wat echt een stuk minder is al bijvoorbeeld een Tesla Model 3 die tot 250 Kw gaat.

Ook kan je deze wagen helemaal van top tot teen aanpassen. Dit heeft zijn voordelen en zijn nadelen. Standaard zit er namelijk niet zo heel veel op de i4. Je mist bijvoorbeeld een 360 camera. De krijg je pas als je de “Parking Assistant +” pakket er bij haalt voor bijna duizend euro. Ook heb je nog een Safety pakket, M Sportpakket, ambiance verlichting optie en nog veel meer. Het voordeel is natuurlijk wel dat je dankzij al deze keuzes je hele auto naar eigen smaak kan samenstellen zodat dat je ongewilde toeters en bellen krijgt.

Conclusie

De BMW i4 is echt een hele mooie EV. De kleur, lijnen, grille, velgen, lampen, alles klopt aan deze wagen als je naar de buitenkant kijkt. Toch is het frappant dat het lijkt alsof er een mal is gebruikt van een BMW met verbrandingsmotor. Ook elektrotechnisch moeten er echt wat dingen verbeterd worden voordat deze i4 het op kan nemen tegen de concurrentie. De prijs is dan ook wat aan de hoge kant, maar ja, het is en blijft een BMW en daar betaal je dan ook voor. Vooral als je alle opties ziet die een de prijs van de wagen flink laat stijgen.

Ford Mustang Mach-E review – de beste elektrische SUV?

Wat is dit nou? Een Mustang die geen geluid maakt? Ja, het is echt zo. Het is erg jammer dat er (bijna) geen geluid uit komt, maar naar mijn mening is deze wagen de naam “Mustang” zeker wel waard. De Ford Mustang Mach-E is inmiddels al een aantal jaar uit, maar is hij het nog wel waard om te kopen? Voldoet deze elektrische SUV nog wel aan de hedendaagse standaarden van EV’s?

De Ford Mustang Mach-E moest een “elektrische auto met karakter” worden. Het moest de echte autoliefhebbers aanspreken. Niet omdat het een EV is maar omdat hij er stoer en sportief uitziet. Toch is het een gewaagde keuze om deze SUV zo’n iconische naam te geven. Veel mensen, waaronder ik zelf, waren namelijk nog niet overtuigd of hij deze naam wel eer aan zou doen, maar na dat ik hem een week heb mogen testen ben ik tot de conclusie gekomen dat hij het wel waard is.

Specificaties (ER AWD)

Prijs (Vanaf)€59.400
Accu98 kWh
Range (ER AWD)440 km
Kracht258 kW / 351 pk
Topsnelheid180 km/u
0-100 km/u5,8 s
Maximum laadsnelheid107 kW
Bron: ev-database.org

De Mach-E is stoer van de buitenkant

Het is namelijk een hele mooie en grote wagen van de buitenkant. Door de grote en lange neus en de hoge zit heb je echt het gevoel dat je de baas bent op de weg. Ook ’s avonds ziet deze Mach-E er erg stoer uit. De koplampen zijn erg sportief en de iconische Mustang achterlichten, die uit drie delen bestaan, zijn ook terug te vinden op deze elektrische variant. Wat ook opvallen is, is dat er geen echte deurhendels op de deur zitten. Het openen van de deur doe je door middel van het indrukken van een knopje aan de zijkant. Dit kan je alleen doen als de sleutel binnen een paar meter van de auto is of als je een code invoert in de lijst van de deur.

Ford Mustang Mach-e

Ook heb je meer dan voldoende laad ruimte in deze auto. Namelijk 402 liter aan opslag ruimte achterin, met een dubbele bodem waar je makkelijk dingen als je laadkabel en accessoires kan opbergen. Bij de frunk heb je ook wat opbergruimte. Dit is door de lange neus in totaal 81 liter. Sommige Mach-E modellen hebben “dividers” in de opbergruimte voor. Dit vind ik persoonlijk mega onhandig, dus als je deze wagen besteld, check dan even of deze verdelers wel of niet in de auto zitten geïnstalleerd.

Ford heeft een “Premium” interieur

De binnenkant van de auto is net zoals de buitenkant erg goed “premium” gebouwd. Het stuur voelt stevig, de knopjes zijn solide en de stoel zit erg fijn. Wel vind ik het grote infotainment scherm wat apart geplaatst. Ford heeft er namelijk voor gekozen om hem, net als bij eerdere versies van de Tesla Model S, verticaal te plaatsen. Iets wat bijvoorbeeld de Tesla Model 3 niet heeft. Dit zorgt er voor dat je vaak erg ver naar beneden moet kijken, terwijl je het liefst met je ogen het dichtst bij de weg zit. Wel is de user interface overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Alles is makkelijk te vinden en en de grote volume knop in het midden onderin het scherm maakt een mooie toevoeging aan het interieur.

infotainment scherm in de Ford mustang mach-e

Achterin de auto heb je heel veel ruimte. Ik ben zelf 1,95 meter lang en heb meer dan voldoende ruimte voor zowel mijn knieën als mijn hoofd. Het is dus een comfortabele zit voor iedereen die wat aan de langere kant is. Ook is er een optie voor een panoramadak en die maakt het achterin zitten erg aangenaam. Deze optie kost wel 1.100 euro extra, wat een hoop geld is voor wat extra glaswerk. Ook is, net als het dak, het audiosysteem up te graden. Standaard komt er al mooi geluid uit de speakers, maar met de Bang & Olufsen audiosysteem klinkt je muziek opeens een heel stuk beter. Deze upgrade is onderdeel van het “Technology Pack +” pakket wat je erbij krijgt als je voor het “premium” model gaat.

Mustang Mach-E “rijdt als een boot”

het rijden van de Mustang Mach-E is over het algemeen erg fijn tot dat je op een hobbelige weg komt. De vering is namelijk iets wat zacht afgesteld, waardoor je soms het gevoel krijgt dat je in een boot zit die schommelt. Het is zeker geen dealbreaker, maar voor mensen die snel zeeziek worden wel iets om rekening mee te houden. Verder rijdt deze wagen lekker sportief, vooral als je hem op “Untamed” modes zet. Door deze modes krijgt de auto opeens wat “punch” als je op het gaspedaal gaat staan en kan je de meeste andere auto’s bij het stoplicht de bumper van je bolide laten zien. De andere 2 modi, Whisper en Active, zijn ook fijn om mee te rijden. Als je een lange rit doet en ver wil komen is “Whisper” die beste optie en “Active” is de beste optie voor algemeen gebruik. Ik zelf heb eigenlijk alleen maar in “Active” gereden en heb “Untamed” alleen aangezet op het moment dat ik indruk op de bijrijder wilde maken.

Is de Ford Mustang Mach-E het waard om te kopen?

De Ford Mustang Mach-E is een van de betere elektrische SUV’s op de markt op dit moment. Hij rijdt lekker, ziet er sportief uit en doet elektrotechnisch niet onder aan bijvoorbeeld een Model Y. Deze tegenhanger van Tesla is dan wel iets goedkoper, zo’n 47.000 euro, maar heeft een veel mindere bouwkwaliteit en komt ongeveer even ver op een volle batterij. Dus ja, deze EV is het zeker nog waard om te kopen vandaag de dag. Ik heb ook een volledige review video gemaakt. Hij staat hier onder:

Tesla Model 3 Performance review na 3 jaar

Drie jaar geleden (2020) heb ik de Tesla Model 3 Performance gekocht. In die tijd heb ik meer dan 50.000 kilometers op de teller en vele uren achter het stuur gezeten. Dus wat zijn mijn bevindingen na drie jaar? Is deze elektrische wagen die 54.000 euro wel waar? Dat heb ik voor jou uitgezocht.

Ik heb ooit de Tesla Model 3 Performance gekocht, omdat ik enorm nieuwsgierig was naar de snelheid en naar de “Full Self-Driving” van deze wagen. Spijt heb ik in ieder geval niet van deze aankoop, maar niet alles aan deze EV is positief. Zo zijn er bijvoorbeeld door software update een aantal dingen verbeterd, maar ook zijn er bepaalde functies die minder goed functioneren. Aan de buitenkant zijn mij ook een aantal dingen opgevallen, bijvoorbeeld de banden (Michelin Pilot Sport 4) slijten een stuk minder snel dan verwacht ik.

Banden van Model 3 slijten minder snel

Er zijn dus al flink wat kilometers op deze zomerbanden gezet. Namelijk zo’n 45.000 kilometer. Ik heb ze afgewisseld in de winter met winterbanden van Goodyear. Mij werd bij aanschaf van de Tesla verteld dat deze Michelins zo’n 20.000 kilometer mee zouden gaan, maar na een banden check, uitgevoerd door Tesla Service, kwamen we tot de conclusie dat hij na 40.000 kilometer nog voldoende bandenprofiel overhad (ongeveer 2,4 millimeter) om nog een zomer te rijden. Wel wordt het na deze zomer tijd voor nieuw rubber en dat is toch wel aan de prijzige kant. Als ik de zelfde zomerbanden wil hebben dan ben ik makkelijk 1000 euro kwijt.

Banden van Tesla model 3

Actieradius verlies / accu degradatie valt mee

Iets wat mij in de afgelopen paar jaren ook is opgevallen is dat mijn actie radius juist meer is geworden dan toen ik hem kocht. De werkelijke actieradius was 469 kilometer, vergelijkbaar met de Ford Mustang Mach-E, maar op het moment van schrijven is het 472 kilometer. Dit kan door meerdere dingen komen. Het is namelijk zo dat er veel updates zijn uitgevoerd waardoor de motoren efficiënter zijn gaan werken en het is zo dat ik voornamelijk op 80 en 60 wegen rij. Natuurlijk speelt ook het moment waarop ik het heb gemeten erg mee. Toen ik deze data verzameld had was het namelijk zo’n 18 graden buiten en had ik “normaal” met de auto gereden. Als het winter was geweest en ik had daarvoor een lange rit op de snelweg gehad, dan was de actieradius waarschijnlijk een stukje korter geweest. Wel is het zo dat de accu gedegradeerd is. Naar schatting is de totale capaciteit nog zo’n 95 / 90 procent van wat hij was toen ik de wagen had aangeschaft.

Opladen van een Tesla is geen probleem

Het laden van een elektrische auto is, naar mijn mening, een veel minder groot probleem als dat sommige mensen beweren. Ik heb de luxe dat ik voor mijn huis altijd de auto kan opladen met de “mobile connector”. Wel duurt het zo’n 24 tot 36 uur voordat de auto van 20 naar 80 procent geladen is, maar ik rij toch niet iedere dag mijn accu leeg. In de gevallen dat ik wel moet Snelladen dan is er altijd wel een Tesla Supercharger in de buurt waar ik dan maximaal 20 minuten sta. Ook ben ik met deze wagen een keer of vier naar Oostenrijk gereden en ook dit is nooit een probleem geweest. Een enkeltje naar Tirol is voor mij ongeveer 1000 kilometer en dit betekend dat ik 3 a 4 keer stil moet staan om te laden. Gelukkig staan ook in Duitsland en Oostenrijk om de 50 a 100 kilometer Superchargers, dus als er één vol staat, wat ik nog nooit heb meegemaakt, dan heb je nog genoeg keuze uit andere oplaadpunten. Zo’n Tesla Supercharger is ook vrijwel altijd voorzien van een toilet en restaurants. Het enige nadeel is wel dat deze chargers meestal niet direct aan de snelweg liggen maar vaak een kilometertje verder op.

Tesla Supercharger opladen

Software van Model 3 is flink verbeterd

De software is erg veranderd sinds de aankoop van de Model 3. Zo is de user interface al een keer of drie volledige ge-update en ook de Full Self-Driving (FSD) is erg veranderd. Ik rij dan ook bijna altijd met autopilot aan als ik op de snelweg zit, terwijl ik dat in 2020 nog niet echt deed. Dit komt omdat de autopilot software nu veel beter getraind is dan drie jaar geleden. Zo had ik toen nog last van “phantom braking”, maar dit gebruikt vrijwel nooit meer. Helaas is het zo dat we in Europa nog niet de alle FSD mogelijkheden hebben, zoals ze dat in de Verenigde Staten wel hebben, terwijl deze wagen dat zeker wel zou kunnen met de huidige software. Er is wel één ding waar ik mij enorm aan stoor als ik met autopilot aan op de weg rij. Sinds een jaar of twee herkent mijn wagen namelijk verkeersborden op de weg. Dit is over het algemeen een positief iets, maar hij doet het iets te goed. Als ik bijvoorbeeld op een weg rij met daarnaast een parallelweg met daar bij borden waar “60” op staat, dan herkend de Tesla die en gaat hij 60 rijden terwijl ik op een 80 weg zit. Dit is enorm frustrerend.

Er kunnen dingen beter

Verder zijn er nog een paar andere dingen die beter kunnen aan de software. Zo werkt bijvoorbeeld Spotify nog niet helemaal top. Als je bijvoorbeeld een afspeellijst met veel nummer wil beluisteren, dan kan het zijn dat je erg lang moet wachten als je het volgende nummer wil horen. Zo heb ik wel eens meegemaakt dat ik op “next” drukte, en uiteindelijk dertig seconden moest wachten voordat het volgende nummer daadwerkelijk begon. Ook “Sentry mode” is flink veranderd de afgelopen tijd. Zo is hij door wetgeving minder gevoelig afgesteld en gaan de voorlichten bij activatie van het beveiligingssysteem minder snel aan. Het opslaan van de videobeelden gaat ook niet altijd even lekker. Zo gebeurt het regelmatig dat mijn USB-stick niet herkend wordt door de software, waardoor ik hem compleet moet formatteren en soms zelfs de hele auto moet herstarten.

Tesla Service is top

Ik heb weinig service nodig gehad in de tijd dat ik deze auto heb. Ik ben drie keer bij Tesla Arnhem-Duiven geweest voor een “check” en ben twee keer langs geweest voor een probleem aan de wagen. Het eerste probleem was een defect in de audio versterker. Deze viel onder de garantie en was binnen een paar uur vervangen. Het tweede probleem was een heel stuk groter, maar was wel mijn schuld. Op een bepaald moment kreeg ik namelijk de auto niet meer aan. Alles was uitgevallen. Dit kwam door een kortsluiting die veroorzaakt werd door en automatische achterklep die ik er in heb laten zitten door een derde partij. Die derde partij had de kabel voor de stroomtoevoer in de lijst van deur rechts achter gelegd, maar die is dus gaan klemmen en had een hap uit de kabel genomen. Dit had ervoor gezorgd dat de 12v accu compleet onbruikbaar is geworden en die moest dan ook vervangen worden. Gelukkig was Tesla Arnhem-Duiven zo vriendelijk om mijn auto op te halen en te gelijk een Mercedes A-Klasse gratis te leen te gegeven, zodat ik wel verder kon met mijn werkzaamheden.

Conclusie

Ik ben erg tevreden met mijn Tesla Model 3 Performance. Ik heb al een aantal andere EV’s mogen testen en ik blijf deze elektrische sedan toch het fijnst vinden rijden. Vooral op het gebied van elektrotechniek en Full Self-Driving mogelijkheden loopt Tesla nog ver voor op een groot deel van de concurrentie, maar deze voorsprong is wel aan het krimpen. Zo zijn er veel prijsvechters zoals Hyundai en Kia die een aantal auto’s hebben ontwikkeld die technisch gezien op het zelfde niveau liggen. Op YouTube heb ik een volledige video gemaakt over dit onderwerp. Hier onder kan je hem vinden: